Facebook er digital flaskepost
Lokalområderne er i dag "hårdt ramt" af Facebook.
Vores tillid til Facebook som et godt værktøj til overblik og digital synlighed i lokalområdet er tårnhøj.
Sandheden er, at det modsatte af digitalt overblik og overskuelighed er Facebook.
At noget er slået op på Facebook betyder langt fra, at det også bliver læst af alle i lokalområdet.
Facebook bestemmer, hvem der ser opslag
- og ændrer hele tiden kriterierne for modtagelse for at tjene flest mulige penge til sine aktionærer.
Ofte er lokalområdets mest sete opslag noget om en billig pris eller et sjovt/sørgeligt budskab, der begejstrer eller rører dybt.
Ind i mellem bliver et opslag set af rigtig mange
- og ofte af temmelig få.
Du husker din succes med opslaget, der hittede
- og er begejstret for Facebook.
Du glemmer alle andre opslag, der hurtigt blev væk i den helt uoverskuelige mængde af annonceopslag og alt muligt andet fra hele verden.
Facebook eller 2LOKAL?
Teksterne her på 2LOKAL kunne jeg have valgt at lægge på Facebook i stedet for
Nogle ville have set et eller flere af opslagene, nogle ville ikke
- og nogle er ikke på Facebook og havde slet ikke adgang til at se dem.
Opslagene var hurtigt forsvundet i mængden og ret umulige at finde frem til igen.
Overblik ...
- er et totalt misvisende ord i forhold til Facebook.
Alligevel ...
- forenings- og handelslivet
+ mange andre lokale vælger Facebook frem for hjemmeside.
Facebook er tilfældigheder
Hvem der ser dine opslag - og hvornår - er præget af tilfældigheder = digital flaskepost.
Lokale opslag blander sig med uanede mængder af opslag fra hele verden - og drukner lynhurtigt i mængden.
Desuden er en del mennesker slet ikke på Facebook.
Ikke siden Facebooks opfindelse har så mange vidst så lidt om så meget.

