2LOKAL.DK + 8543.dk 8544.dk

2LOKAL.DK + 8543.dk 8544.dk

FACEBOOK

Det lokale forenings- og handelsliv

Forenings- og handelslivet fylder meget i mange lokalområder.

Foreningslivet

En betingelse for at melde mig som frivillig i en forening er, at jeg ved hvem og hvad, jeg skal engagere mig i.

Jeg skal kende den lokale forening for at få LYST til at blive frivillig i den.

  • Hvem er trænerne, lederne og øvrige frivillige?
  • Hvad laver de?
  • Hvorfor er det sjovt?

Forudsætningen for frivilliges interesse er, at foreninger/aktiviteter løbende fortæller om sig selv.

Rigtig mange mennesker er klar til det frivillige, og nogle melder sig ligefrem uopfordret.

Yderst få melder sig som frivillig til det ukendte.

Jeg er overbevist om, at interessen for at gøre en frivillig indsats er større, end mange foreninger oplever.

Men det kræver en prioriteret indsats på hjemmesiden

- og en erkendelse af, at Facebook er og bliver et supplement.

Handelslivet

Alt hvad du kan købe i den lokale butik, kan du andre steder købe lige så billigt eller billigere.

De lokale priser er nærmest skræmmende uinteressante.

Men den unikke butik og de unikke ansatte findes kun i dit lokalområde.

Ved at gøre butikken digitalt synlig, får folk LYST til at besøge den – og lyst til at handle lokalt i lige netop den.

Husk lige ...

Det kræver lige så lang tid at blive en god formidler som at blive god til andre håndværk.

Hvorfor hyrer du håndværkere til nogle håndværk

- mens du gerne overlader formidlingshåndværk til ALLE frivillige uanset faglig baggrund?

Ubrugelig som god infokilde

Næste gang du ser opfordringen ”Handel lokalt i xxxby”, så prøv at google ”Butikker og handelsliv i xxxby”.

Hvor mange artikler/portrætter/interviews finder du, som giver dig lyst til at handle i xxxby?

Jeg er ret sikker på, at søgeresultatet langt oftere er nul …

- end blot én/ét (eller derover).

Næste gang der er et lokalt arrangement, så prøv at google arrangementet.

Hvor mange artikler/portrætter/interviews finder du, som giver dig lyst til at deltage i arrangementet?

Jeg er ret sikker på, at søgeresultatet langt oftere er nul …

- end blot én/ét (eller derover).

Næste gang du ser nogen søge frivillige til en forening eller til et arrangement, så prøv at google foreningen eller arrangementet.

Hvor mange artikler/portrætter/interviews finder du, som giver dig lyst til at blive frivillig i netop det tilfælde?

Jeg er ret sikker på, at søgeresultatet langt oftere er nul …

- end blot én/ét (eller derover).

Til at dele beskeder og links til info på hjemmesider er Facebook et godt værktøj.

Som informationskilde er Facebook ubrugelig.

Husk lige ...

Til at dele beskeder og links til info på hjemmesider er Facebook et godt værktøj.

Som informationskilde er Facebook ubrugelig.

Forslag

Du bruger fagpersoner som elektrikere, smede, murere og andre håndværkere til praktiske opgaver.

På samme måde skal du bruge fagpersoner til at gøre dig/din forening synlig på hjemmesiden og andre steder

- fordi du har brug for synligheden.

Arbejdet med kommunikation - hjemmesider, tekster, artikler og annoncer m.m. - er også et fagområde.

God kommunikation kræver faglighed på samme måde, som godt håndværk gør.

Total lokal

Freelance journalist

Mogens Greve

Slotsvej 23, Karlby

8543 Hornslet

CVR 80229151

Kontakt

2lokal@djursk.dk

Mobil 4111 9910