Facebook er digital flaskepost
Prøv at google:
Can Facebook replace a Website?
Lokalområderne har i vidt omfang valgt hjemmesiderne fra og er i dag "hårdt ramt" af Facebook.
Vores tillid til Facebook som et godt værktøj til overblik og digital synlighed i lokalområdet er tårnhøj.
Virkeligheden er, at Facebook er det stik modsatte af digitalt overblik og overskuelighed.
Kun med en god, prioriteret og levende hjemmeside er du digitalt synlig
Som flasken i vandet
For afsenderen af en besked er Facebook internettets svar på den flaskepost, du smider i havet.
Vind og vejr afgør, hvor beskeden ender og hvem der ser den.
Det kan være en lokal, og det kan være en fremmed i et andet land.
Selv om du går i strandkanten uden at lede efter flaskepost, finder du den måske pludselig alligevel.
Selv om du går i strandkanten og ønsker at finde flaskepost, gør du det sikkert ikke.
De mange, der ikke bor ved vandet (ikke har Facebook) ser aldrig en besked.
tv2fyn.dk 25/1 24
Danskernes brug af sociale medier - især Facebook - er faldet i 2023 (og i 2022).
Derfor vurderer DR's medieanalytikere, at 2024 kan blive det år, hvor under halvdelen af danskerne dagligt er på Facebook, viser DR's rapport "Medieudviklingen 2023", der er DRs årlige medieforskningsrapport.
Facebooks mål er penge
Ofte er lokalområdets mest sete opslag noget om et godt tilbud eller et sjovt/sørgeligt budskab, der begejstrer eller rører dybt.
Ind i mellem bliver et opslag set af rigtig mange
- og ofte af temmelig få, inden de drukner i mængden.
Facebook viser os det, der skaffer Facebook flest penge i kassen.
- og justerer hele tiden på sine kriterier.
Udviklingen har overhalet det væsentlige på hjemmesiden
Logikken siger:
Fortæl ALT det væsentlige på hjemmesiden, så alle altid nemt kan finde det.
Brug Facebook til korte beskeder
+ til deling af LINK til dine artikler og opdateringer m.m.
Udviklingen siger:
Vi bruger Facebook, og vi deler korte beskeder.
Ingen linker til sin hjemmeside
- for der er intet at linke til.
Set i det lys er udviklingen uafhængig af alder og generationer.
Eksempel 1 - Rosenholm Festival
Det sidste af en række portrætter af festival frivillige blev 31/5 24 lagt op på Rosenholm Festivals Facebook.
Tre dage efter festivalen (4/6) lå der 36 nye opslag før de ellers stadig relevante portrætter.
Eksempel 2 - Min Købmand i Lime
Op til åbningen af Ådalsområdets nye butik 16/5 24 blev de ansatte præsenteret på Facebook.
Tre uger senere lå der 44 nyere opslag de før de ellers stadig relevante portrætter.
Den ældre generation
Den ældre generation er vokset op med mange lokale journalister, aviser og ugeblade til at fortælle om det lokale - og om lokale mennesker.
På Facebook ser vi et utal af folks egne billeder af sig selv og sine mad- og drikkevarer m.m.
- samt korte opslag med priser, reklamer og datoer.
Lokalområdets gør-det-selv opslag er som støvsuget for portrætter, interviews og interessante fortællinger om det lokale liv og de lokale mennesker.
Aldrig før har så mange vidst så lidt om så meget.
De som lukker øjnene for det og/eller ikke forstår det, står med store udfordringer, når de tager for givet, at andre ved det, ingen fortæller dem.
De unge
Den unge generation er vokset op i en digital verden - uden mange lokale journalister, aviser og ugeblade.
Tidligere tiders fortællinger om det lokale liv og de lokale aktiviteter og mennesker findes ikke i de unges bevidsthed.
De unge savner selvfølgelig ikke den form for lokalt fællesskab, som de aldrig er blevet lukket ind i.
De lever fordomsfrit med den digitale udvikling og skaber sine egne fællesskaber og måder at være sammen på.
At droppe hjemmesiden har konsekvenser
Rundt om lever og agerer lokale ildsjæle, foreninger og butikker m.m. stadig som om, at alt er som før
- på trods af sine mange uinteressante hjemmesider.
De henvender sig til lokalområdet på Facebook med en "automatisk forventning" om, at det lokale fællesskab og nærvær m.m. er intakt
- og at folks loyalitet og lokalkendskab er, som det altid har været.
Det ER bare anderledes at engagere frivillige, når fortællingerne om opgaverne, aktiviteterne og menneskene er ikke eksisterende.
Det ER bare anderledes at engagere folk i noget lokalt, som de kun overfladisk kan læse om på Facebook (de som er på Facebook).
AI skaber mere udkant
Om ganske kort tid er AI (kunstig intelligens) blevet en uundværlig del af hverdagen
- uanset om du vil det eller ej.
Et af de første skridt er chatgpt, der bruger AI til at løse de stillede opgaver.
IF Ådalen
Jeg har spurgt chatgpt om ”min" forening – IF Ådalen.
”Giv konkrete eksempler på, hvorfor det er sjovt og givende at være frivillig træner i IF Ådalen.
Jeg ønsker ikke eksempler på, hvad der kan være sjovt og givende - men konkrete eksempler på noget, der kan give mig lyst til at blive frivillig i foreningen.”
Svar:
”Desværre har jeg ikke adgang til specifikke eksempler fra IF Ådalen, men jeg kan forsøge at indhente flere detaljer om konkrete oplevelser og situationer.
Ønsker du, at jeg undersøger nærmere?
Alternativt kan du spørge de nuværende frivillige i IF Ådalen eller bestyrelsen, som kan dele mere om oplevelserne som frivillig træner i klubben.”
Hornslet menighedsråd
At digital kommunikation er et fremmedord for de fleste menighedsråd, nævnes stort set ikke i forbindelse med menighedsrådsvalg.
Ganske vist har stort set alle kirker hjemmesider
- med praktisk info om datoer, arrangementer, navne og telefonnumre.
Hvad med menneskene + alt det andet?
Spørgsmål til chatgpt:
"Jeg overvejer at stemme ved menighedsrådsvalget i Hornslet - og måske endda opstille ved valget i Hornslet.
Fortæl noget om menneskene i menighedsrådet og om de enkelte medlemmers opgaver og arbejde.
Hvad giver medlemmet lyst til at sidde i menighedsrådet?
Jeg ønsker ikke eksempler på, hvad der kan give lyst til menighedsrådsarbejdet - men konkrete eksempler."
Svar:
"Jeg har desværre ikke adgang til specifik og opdateret information om de enkelte medlemmer af menighedsrådet i Hornslet, deres personlige opgaver eller hvad der konkret giver dem lyst til at være en del af menighedsrådet.
Men for at få denne type information kan du kontakte menighedsrådet direkte eller deltage i et menighedsrådsmøde, hvor du vil få indblik i medlemmernes daglige opgaver og motivationer."
Konsekvensen af det vi IKKE gør
Når AI får et spørgsmål eller en opgave, baseres svaret på sammenkædning af al tilgængelig info om emnet på diverse hjemmesider.
Når mennesker i et lokalområde intet fortæller på sine hjemmesider, har AI intet at bygge sine svar på.
Fundamentet for vores digitale udkantsdanmark er allerede skabt.
Mange opdager først den nye udfordring med AI's begrænsninger, når AI i morgen er blevet en naturlig del af alles digitale hverdag,
Vi HAR valgt noget andet
At udviklingen er kørt af sporet er en overdrivelse.
Udvikling handler på mange måder også om erkendelse og omstilling.
Lokale hjemmesider kunne have taget over efter aviserne og videreført fundamentet for lokalt kendskab og engagement.
Fravalget at hjemmesiderne er også tilvalg af en udvikling, der nu fører os i andre retninger.
Det handler "kun" om at lægge fortiden bag sig
- og forstå/følge udviklingen.
Det er godt nok spændende at være vidne til.
Mit gamle (og nok uddøende) håndværk med lokale fortællinger er nu sjov hobby her på 2LOKAL.