2LOKAL.DK + 8543.dk 8544.dk

2LOKAL.DK + 8543.dk 8544.dk

HJEMMESIDER

Usynlige lokalpolitikere

En typisk kommunal pressemeddelelse handler om en ny byrådsbeslutning.

Udvalgsformanden skriver nogle forudsigelige/positive ord om det forslag, vedkommende selv har været med til at fremsætte og vedtage.

Diskussionen om for og – ikke mindst – imod forslaget går vi glip af.

Kommunens pressemeddelelser om politiske beslutninger er generelt positive og ukritiske.

Usynlige mellem valgene

I kraft af dag- og ugeavisers omfattende afskedigelser af lokaljournalister, står en del af kommunale pressemeddelelser og politiske udmeldinger alene – og uimodsagte.

Generelt er politikerne MELLEM kommunalvalgene digitalt usynlige

– som mennesker og i rollen som lokalpolitikere.

Det de arbejder med er også usynligt for vælgerne.

Som lokalpolitiker gør du din synlighed afhængig af de sjældne kontakter med en af de få tilbageværende lokaljournalister.

Manglende viden om lokalpolitikken, gør det svært/umuligt for borgerne at deltage i debatten og/eller at tage stilling.

I stedet for at vi kan stemme ud fra, hvad du som politiker bruger dine kræfter på, må vi hvert fjerde år lytte til, hvad hvad du under valgkampen LOVER at bruge dine kræfter på.

Husk lige ...

Manglende viden om lokalpolitikken, gør det svært/umuligt for borgerne/vælgerne at deltage i debatten og/eller at tage stilling.

Byrådet fravælger synligheden

Lokale politikeres manglende erkendelse/forståelse for betydningen af digital synlighed, giver sig også udtryk i politiske beslutninger.

Politikere forstår sig på idrætshaller, legepladser, forsamlingshuse og udstykninger m.m. – og afsætter penge til det.

Kommunalt tilskud til at lave digital synlighed må borgere, foreninger og handelsliv m.m. (vælgerne) se langt efter.

Borgmesteren i min kommune udtrykker forståelse for, at digitalt nærvær og synlighed er vigtigt for lokalområderne.

Og han nikker ja til, at det er vigtigt at prioritere faglighed i informationen.

”Men det er noget, man selv må løse i lokalområdet,” siger han også.

Synlighed er win/win

Hvorfor er digital synlighed op til borgerne/lokalområderne, mens det er helt naturligt at prioritere/bruge kommunale kræfter og/eller penge på skoler, hjemmehjælp, musik, kultur, kunst og vedligeholdelse af fodboldbaner m.m.?

Synlige lokalområder er win/win for både politikere, lokalområder - og borgere.

Jeg er sikker på, at det ville få stor positiv betydning for lokalområderne, hvis vi blev digitalt synlige for hinanden – og i kraft af det også fysisk rykkede tættere sammen.

Det undrer mig i øvrigt, at lokale partier hvert fjerde år beklager/undrer sig over, at så få unge stiller op til kommunalvalget.

For mig er det indlysende, at unges interesse for lokalpolitik vækkes gennem viden - baseret på seriøs information.

Aldrig før i nyere tid har så mange vidst så lidt om så meget lokalt.

Total lokal

Freelance journalist

Mogens Greve

Slotsvej 23, Karlby

8543 Hornslet

CVR 80229151

Kontakt