Mobilitetsstrategi Hornslet og Frie bymidter:
Er trafik og parkeringspladser klar til nyt kulturhus i Hornslet?
Mogens Greve
10.03.2025
Hornslets næste store byggeprojekt, Kulturhus Lunden, er tæt på realisering.
Går det efter planen, påbegyndes næste år (2026) byggeriet af Hornslets nye kulturhus til cirka 120 mio. kroner.
Kulturhus Lunden forventes taget i brug i 2028, hvor trafikken og behovet for parkeringspladser i Hornslet derfor ændrer sig.
Syddjurs Kommunes Mobilitetsstrategi Hornslet er sammen med forsøgsordningen Frie bymidter udset til blandt andet at tilpasse trafik og antal parkeringspladser til de nye tider
- så byen og behovet kører i samme retning.

Ny hverdag for trafik og p-pladser
Borgermøde 13. maj 2023 på Kulturgrunden i Hornslet
- formand for Kulturgrundens projektgruppe, Lotte Jensen, om forventningen til besøgstallet i Kulturhus Lunden:
»Årligt har biblioteket 50.000 besøg/ekspeditioner, Kom-Bi 40.000 og en mulig lokal forpagter af caféen 50.000. Oveni kommer så de besøg, det nyt kulturhus genererer.«
Fordelt ligeligt over samtlige årets dage betyder alene de tre angivne tal 380 daglige besøg/ekspeditioner i Kulturhus Lunden.
Nogle dage vil tallet være væsentligt højere.

Det kommende Kulturhus Lunden - bygges sammen med Kom-Bi.
P-pladserne er allerede udfordrede
Stadig på idéstadiet er en café i Kulturhus Lunden, der til glæde for også bibliotekets gæster har åbent hele dagen - og plads til 200 spisende gæster.
P-pladserne i Hornslet er allerede i dag pænt udfordrede i nogle af dagtimerne.
Forestil dig, at der oveni kommer 150-200 cafégæster til et diamantbryllup + take-away kunder + øvrige kulturhusgæster.
De kommende op til 400 nye boligejere i Hornslet Vest lægger yderligere tryk på trafik og p-pladser.
Kulturhus Lunden + 400 nye boliger - og parkering i Hornslet
I skrivende stund har jeg ikke fundet noget offentligt tilgængeligt om Kulturhus Lundens forventede indvirken på trafikken
- sammen med trafikken til/fra 400 nye boliger i Hornslet Vest.
Heller ikke noget om et øget behov for parkeringspladser i Hornslet
- eller om, at Hornslet allerede har de nødvendige p-pladser.
En konsekvens af "glemt" planlægning i Hornslet ser vi lige nu i forbindelse med det igangværende skolebyggeri.
Politikere, Syddjurs Kommune, Hornslet Skole, Hornslet Distriktsråd og Hornslet IF mfl. vidste, at fodboldafdelingen i HIF skulle afgive noget af sin banekapacitet til skolebyggeriet.
Alligevel skulle byggeriet påbegyndes, før der "helhjertet" blev taget fat på udfordringen med at finde ny banekapacitet til fodboldspillerne - beskrevet i Din Avis 17/9 2024.

God plan for Løgtenvej i Hornslet afventer stadig handling
Syddjurs Kommune skrev i 2015 i "Helhedsplan for Hornslet" blandt andet:
Tilslutning til motortrafikvejen
Der arbejdes med etablering af en ny vejforbindelse mellem Løgtenvej og Kirkeholtvej i forbindelse med tilslutningen til Motortrafikvejen, således at man undgår at skulle krydse skinnerne.
Forbindelsen vil blive den primære rute mellem Hornslet og motortrafikvejstilslutningen, og den eksisterende strækning af Løgtenvej fra baneoverskæringen til Kirkeholtvej vil få en sekundær rolle.
Gennem de ti år siden 2015 er trafikken på Løgtenvej i Hornslet steget yderligere.
I ti år har vi haft en god plan
- og afventer stadig handling.
Tiden vil vise, om man er hurtigere, når/hvis trafik og parkeringspladser giver nye udfordringer i Hornslet.
Mobilitetsstrategi Hornslet og Frie bymidter
6/4 2025
Siden tilblivelsen af ovennævnte artikel har Syddjurs Kommune offentliggjort "Mobilitetsstrategi Hornslet"
- der i maj måned præsenteres for byrådet.
Overordnet er det visionen at gøre Hornslet til en mere levende og trafiksikker by med stort fokus på bløde trafikanter.
"Fredeliggør Tingvej og Byvej, så der skabes mere plads til byens liv og hvor kultur, handel og oplevelser kan udfolde sig og få plads", står der blandt andet i strategien.
"Den lokale sammenhængskraft skal være stærkest på cykel og til fods. Cyklen skal bringe byens borgere tættere på naturen, hinanden og fællesskaberne, så den lokale bilafhængighed samtidig kan reduceres."
Frie bymidter
Hornslet er en af de 14 kommuner, der i forsøgsordningen "Frie bymidter" hver får ni mio. kroner.
Frie bymidter skal i perioden 2025-2028 være med til at skabe mere liv i Hornslet bymidte.
Som en del af Frie bymidter har Erhvervs- og planudvalget 9/4 25 besluttet igangsætning af forsøg med ensretning af Byvej fra efteråret 2025 og frem til 2027.

Forsøgene i Frie bymidter i Hornslet sker i området omkring Tingvej og Byvej - fra letbanen i nord til SuperBrugsen i syd - og fra rådhuset i vest til Byporten i øst.
Spændende og nytænkende Mobilitetsstrategi Hornslet - og penge fra Frie bymidter
Strategiplanen er både spændende og nytænkende.
Når målet er færre biler i bymidten, indgår der naturligt nok ikke flere p-pladser i strategiplanen.
Trafik til og fra det nye Kulturhus Lunden er ikke et selvstændigt punkt i strategiplanen
- og min artikel om p-pladser tager udgangspunkt i det kendte - som det er i dag.
Ikke uvæsentligt er der i bymidten jo også et antal butikker og andre erhvervsdrivende, der fortsat er afhængige af tilgængelighed ved vareleveringer.
Som jeg ser det ...
- når Hornslet skal være klar som trafiksikker cykelby ved indvielsen af Kulturhus Lunden i 2028, går kommunen og byen et par både meget spændende og virkelig travle år i møde.
Om 2LOKAL
Jeg er så heldig, at det håndværk jeg har arbejdet med en stor del af livet, også var/er hobby.
2(total)LOKAL og artiklerne er hobby
- og med til at holde skrivehåndværket ved lige.
Også her i dit lokalområde ser du skrivehåndværket være afløst af hurtige gør-det-selv tekster på Facebook.
Før du får set dig om, foregår gør-det-selv med hjælp fra kunstig intelligens.
Om nyt så er bedre end "godt gammelt håndværk" ...
- ja, det har mange andre typer håndværkere også tænkt i årenes løb.